Ölüm Korkusu Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Yunan dilinde ‘Thanatos’ kelimesi ölüm anlamına gelir ve ‘phobos’ korku anlamına gelir. Böylece, thanatophobia ölüm korkusu olarak tercüme edilir.

Ölümle ilgili biraz endişe duymak, insan olmanın tamamen normal bir parçasıdır. Ancak, bazı insanlar için, kendi ölümlerini veya ölme sürecini düşünmek, yoğun kaygı ve korkuya neden olabilir.

Bir kişi ölümün kaçınılmaz olduğunu düşündüklerinde aşırı endişe ve korku hissedebilir. Ayrıca deneyimleyebilirler:

Bu tür korkular gündelik yaşam ve aktivitelere müdahale edip müdahale ettiğinde, bu durum totofobi olarak bilinir.

En aşırı uçlarında, bu duygular insanların günlük aktivitelerini yürütmelerini ve hatta evlerini terk etmelerini engelleyebilir. Onların korkuları, ölümle sonuçlanabilecek, kontaminasyon veya tehlikeli nesneler veya insanlar gibi şeylere odaklanıyor.

 

Semptomlar bireyin yaşamı boyunca gelebilir. Hafif bir ölüm kaygısı olan biri, ölümleri veya sevilen birinin ölümü hakkında düşündüklerinde, ya da bir aile üyesinin ciddi bir şekilde hastalandığı zaman, artan kaygı yaşayabilir.

Ölüm kaygısı başka bir kaygı ya da depresif durum ile bağlantılıysa, bir kişi aynı zamanda altta yatan koşullarla ilgili spesifik semptomlar yaşayabilir.

Fobiler çoğu zaman kişinin geçmişinde belirli bir olay tarafından tetiklenir, ancak kişi bunun ne olduğunu her zaman hatırlamaz. Thanatophobia için özel tetikleyiciler, neredeyse ölmek veya sevilen birinin ölümü ile ilgili erken bir travmatik olay içerebilir.

Şiddetli bir hastalığı olan bir kişi, ölme endişesi taşıyor olmasından ötürü, bir hastalığın bu endişeyi yaşaması için gerekli olmamasına rağmen, ontofobi yaşayabilir. Bu, genellikle psikolojik sıkıntı ile ilgilidir.

Ölüm kaygısı deneyimi bireysel faktörlere bağlı olarak farklılık gösterebilir. Bunlar şunları içeriyor:

Yaş: 2017’de yapılan bir çalışma, yaşlı yetişkinlerin ölüm sürecinden korktuğunu, daha genç insanların ise ölümün kendisinden daha çok korktuğunu göstermektedir.

Cinsiyet: 2012 araştırmasına göre, kadınlar sevdiklerinin ölümüne ve ölümlerinin sonuçlarından korkmak için erkeklerden daha fazladır.

Tıp uzmanları, ölümle ilgili endişeleri, depresif bozukluklar, TSSB ve anksiyete bozuklukları da dahil olmak üzere bir dizi zihinsel sağlık durumuna bağlamaktadır.

Özel fobiler

Ölüm kaygısı bir dizi özel fobiyle ilişkilidir. Fobilerdeki en yaygın nesneler, yılanlar, örümcekler, uçaklar ve yükseklikler dahil olmak üzere, zarar veya ölüme neden olabilecek şeylerdir.

Panik bozukluklar

Ölüm korkusu panik bozuklukları gibi birçok anksiyete bozukluğunda rol oynar. Panik atak sırasında, insanlar kontrol kaybına uğrayabilir ve ölme ya da ölüme mahkum yaklaşma korkusu hissedebilirler.

Hastalık anksiyetesi bozuklukları

Ölüm kaygısı daha önce hipokondriyazis olarak bilinen hastalık anksiyetesi bozukluklarıyla ilişkilendirilebilir. Burada, bir kişinin hasta olma ve sağlıkları hakkında aşırı endişeler ile ilişkili yoğun bir korkusu vardır.

Bazen, sadece kaygı hakkında konuşmak bile, bir kişinin korkularının kontrolünde daha fazla hissetmesine yardımcı olabilir.

Maruz kalma terapisi

Maruz kalma terapisi, bir kişinin korkularına karşı yardım ederek işe yarıyor. Ölümle ilgili ne hissettiklerini ya da endişelerini kabul etmemek yerine, korkularına maruz kalmaları teşvik edilir.

Bir terapist, bir kişiyi korkuyla, güvenli bir ortamda, endişe cevabı azalıncaya kadar yavaş yavaş ortaya çıkararak ve bir kişi düşüncelerini, nesnelerini ya da duygularını korkusuzca karşılayabilen bir maruziyet terapisi uygulayacaktır.

ilaç

Doktorlar, genel anksiyete bozukluğu (GAD) veya TSSB gibi belirli bir akıl sağlığı durumu olan bir kişiyi teşhis ederse, anti-anksiyete ilaçları reçete edebilirler. Bu beta-blokerleri veya antidepresan ilaçları içerebilir.

İnsanlar psikoterapilerin yanında ilaç kullandıklarında, genellikle en etkili olanlardır.

Kısa vadede panik ve stres duygularını hafifleterek ilaç tedavisi yararlı olabilse de, bu tür ilaçların uzun süreli kullanımı ideal bir çözüm olmayabilir. Bunun yerine, terapideki korkularla çalışmanın uzun vadede rahatlama sağlama olasılığı daha yüksektir.

 

Rahatlama teknikleri

Özbakım pratiği, bir kişinin kaygılarıyla baş edebilme konusunda daha rahat hissetmesine yardımcı olmak da dahil olmak üzere genel zihin sağlığını güçlendirmek için güçlü olabilir. Alkol ve kafein kullanmaktan kaçınmak, iyi bir gece uykusu almak ve besleyici bir diyet yapmak, kendi kendine bakım yapmanın bazı yollarıdır.

Bir kişi endişe duyduğunda, belirli rahatlama teknikleri, zihinlerini temizlemeye ve korkularını azaltmaya yardımcı olabilir. Bunlar şunları içerebilir:

derin nefes egzersizleri yapıyor
Duvardaki çinileri saymak gibi odadaki belirli nesnelere odaklanmak
meditasyon veya pozitif görüntülere odaklanma

Görünüm

Bazen, sadece kaygı hakkında konuşmak, bir kişinin korkularının kontrolünü daha fazla hissetmesine yardımcı olabilir.

Maruz kalma terapisi

Maruz kalma terapisi, bir kişinin korkularına karşı yardım ederek işe yarıyor. Ölümle ilgili ya da endişelerini kabul etmemek yerine, korkularına maruz kalmaları teşvik edilir.

Bir terapist, bir kişiyi korkuyla, güvenli bir ortamda, endişe kaybabı azalıncaya kadar yavaş bir şekilde ortaya çıkararak ve bir kişinin düşüncelerini, nesnelerini ya da duygularını korkusuzca karşılayabilen bir doğumiyet terapisi uygulayacaktır.

İlaç

Doktorlar, genel anksiyete bozukluğu (GAD) ya da TSSB gibi bir kişiyi teşhis etmek için, bir anti-anksiyete ilaçları reçete edebilirler. Bu beta-blokerleri veya antidepresan ilaçları bulunmaktadır.

İnsanlar psikoterapilerin yanında ilaç kullandıklarında, diller en etkili olanlardır.

Bunun yerine, terapideki korkularla çalışmanın uzun vadede rahatlama sağlama olasılığı yüksektir.

Rahatlama teknikleri

Özbakım pratiği, bir kişinin kaygılarıyla başlayarak daha rahat hissetmesine yardımcı olmaktır. Alkol ve kafein bulundurmaktan, iyi bir gece uykusu almak ve beslenmek bir diyet yapmak, kendi kendine bakım yapmanın başka yolları yoktur.

Bir kişi endişe duyduğunda, rahat rahatlama teknikleri, zihinlerini temizlemeye ve korkularını indirebilirsinizmaya yardımcı olabilir. Bunların yapılması:

Derin nefes almak
Duvardaki çinileri saymak gibi odadaki  nesnelere odaklanmak

 

48 Comments