Alibaba Yüz Tanıma “Startup”larına 600 Milyon Yatırım Yaptı

Çin’nin İnternet üzerinden alış veriş e-ticaret devi Alibaba, her biri  yüz tanıma alanında uzmanlaşmış bir milyar doların üzerinde bir değere sahip üç girişime yatırım yapıyor.

E-ticaret devi, geçtiğimiz günlerde, Çin genelinde işletmelere ve hükümetlere yüz tanıma yazılımı sağlayan Hong Kong merkezli bir girişim şirket olan SenseTime’a 600 milyon dolarlık bir bağış gerçekleştirdiğini duyurdu.

SenseTime, Çin’in hem içinde hem de dışında tüketiciler arasında çok az biliniyor, ancak ülkenin yapay zeka endüstrisinde önemli bir oyuncu haline gelmiş durumda. Şirketin, yüz tanıma, algoritmalarını geliştirme ve bunları geniş bir müşteri yelpazesine satma  hizmetleribulunuyor. Bunların çoğu tüketiciye özel şirketler. Elektronik perakendeci Suning, örneğin, mağazalarındaki müşterilerinin akışını takip etmek için yazılımlarını mağazalarında dağıtıyor. Çin’de popüler olan Snapchat-esque mesajlaşma uygulaması SNOW, AR görsellerine güç sağlamak için şirketin yazılımını kullanıyor.

Ancak SenseTime’in en önemli müşterisi tartışmasız Çin hükümeti. Ülke genelinde çeşitli hükümet büroları, metrolarda, kavşaklarda ve diğer kamusal alanlarda SenseTime’dan yazılım kurdu. Shenzhen, Guangzhou ve diğer pek çok şehirde polis, SenseTime’la suçluları yakalamaya yardımcı olmak için  “canlı”  yüz uygulamasıyla, aranan kişilerin yüzlerini içeren ayrı bir veri tabanını kontrol ederek bu uygulamayı kullanıyor. Bu, Çin’deki yerel yönetimlerin gözetim teknolojilerini yükselten daha geniş bir patikayı takip ediyor ve bu zaman zaman sivil özgürlükler savunucuları arasında endişelere de neden oluyor. Nüfusunun yaklaşık yarısının Müslüman olduğu Sincan eyaletinde yetkililer, benzin istasyonlarında, otobüs duraklarında ve camilerde yüz tanıma yazılımı olan kameralar kurdular ve hükümetin kişilerin günlük seyahatlerini yakından takip etmesini sağladı.

Alibaba’nın SenseTime’a yaptığı yatırım, geçtiğimiz yıl, mali kuruluşu, Ant Financial’dan SenseTime’a çok benzeyen Çinli bir yüz tanıma olan Megvii’de gerçekleştirdiği yatırımları izliyor. Bu anlaşma açıklanmadan  önce, Alibaba KFC müşterilerin yüzlerini tanıyarak yemek için ödeme yapmalarına izin veren bir deneme servisi başlattı. Ant Financial ayrıca Kansas merkezli bir yüz tanıma ve biyometrik yazılım şirketi olan EyeVerify’i de satın alarak Zoloz olarak yeniden isimlendirdi. Ve AI ve Quantum bilişim alanında uzmanlaşmış dünyanın dört bir yanında 15 milyar dolarlık Ar-Ge merkezi haline geliyor.

SenseTime, yüz tanıma konusunda uzmanlaşmış tek Çinli şirket değil, 1 milyar dolar değerindeki Megvii’ye ek olarak, 2,4 milyar dolar değerinde Yitu ve diğer birkaç şirket var. Bu üç büyük şirketten SenseTime, müşterilerinin çoğu Çin’de olmasına rağmen en geniş uluslararası erişime sahip. Yonga üreticileri Qualcomm  yatırımcılardan biri ve şirketin Singapur ve Japonya’da ofisleri var. Yakın zaman önce Honda ile kendi otomobillerini sürmek için teknoloji geliştirmek üzere bir ortaklık kurdular.

SenseTime gibi yüz tanıma şirketlerin hisselerini yönelen Alibaba, Çin hükümetinin kamu hedefleriyle en uyumlu özel şirketlerinden biri haline geliyor.

 

Hülya Karahan

istanbulpostcomtr@gmail.com

8 Comments